En ook op deze 5 manieren kun je gelukkiger worden

In mijn vorige blog gaf ik jullie 5 tips om een gelukkiger leven op te bouwen. Misschien heb je er al enkele uitgeprobeerd en kunnen ervaren wat ze met jou doen. Want wie wil nu niet gelukkiger worden?

De positieve psychologie en de mindfulness bieden echter nog meer waardevolle ideeën, tips en oefeningen om dat doel te bereiken. 

Ik geef er jullie graag nog eens vijf.

Tip 1: Cultiveer een beginnersgeest.

Het grootste deel van onze dagelijks terugkerende taken voeren we op automatische piloot uit. We doen ze zonder erbij na te denken. En dat kan uiteraard handig zijn. Als we elke dag opnieuw zouden moeten nadenken hoe we onze tanden moeten poetsen en ons ontbijt moeten bereiden, dan zouden we nog voor we naar het werk vertrekken al uitgeput zijn. 

Toch is het aangewezen nu en dan de dagdagelijkse dingen te benaderen met een beginnersgeest, net alsof we ze voor de eerste keer doen. Op die manier worden we ons volledig bewust van wat we aan het doen zijn en treden we de activiteit tegemoet met de openheid van een nieuwsgierig kind. 

Eet daarom eens alsof je het nooit eerder hebt gedaan. Wees nieuwsgierig naar het voedsel, naar de smaak en naar de ervaring van het kauwen en het slikken. Sta stil bij elke beweging die je maakt om het voedsel tot in je mond te brengen, bij elke ervaring van het eetproces. Of bekijk een bloem met de ogen van iemand die nooit eerder een bloem zag. Probeer elk detail ervan te onderscheiden en besef hoe wonderlijk de natuur wel kan zijn.

Tip 2: Streef naar eenvoud.

We kennen allemaal de stress die veroorzaakt wordt wanneer we voor te veel keuze worden gesteld. Soms overkomt het ons in de supermarkt, soms manifesteert het zich in onze agenda, wanneer verschillende activiteiten plaatsvinden op hetzelfde moment en we niet kunnen kiezen.

Een brede waaier aan opties openhouden lijkt vaak aantrekkelijk, maar brengt ons in werkelijkheid geen geluk. Het zorgt voor een te vol hoofd en het creëert blokkades. 

Schrap dus op voorhand een deel van de keuzemogelijkheden. Dit creëert rust in je geest. 

Delete bijvoorbeeld alle apps die jou van geen nut zijn, ga naar een iets kleinere supermarkt met een beperkte keuze, en richt je op de belangrijkste interesses in je leven. 

Tip 3: Glimlach, glimlach, glimlach.

We denken allemaal wel eens dat er meer vriendelijkheid zou moeten zijn in deze wereld. 

Als dat ook jouw mening is, glimlach dan eens wat vaker. Zo straal je niet alleen zelf meer vriendelijkheid uit. Ze komt ook naar jou toe.

Glimlachen is namelijk niet alleen gezond. Het doet je niet alleen langer leven, het maakt jou niet alleen aantrekkelijker en het doet je niet alleen beter voelen. Het ontdooit ook de harde kern van de mensen die deze glimlach ontvangen. Vaak komt er een glimlach naar jou terug.

Tip 4: Mediteer elke dag.

Beginnen met mediteren is een van de beste gewoontes waar een mens mee kan starten. 

Naast de vele voordelen die wetenschappelijk zijn bewezen, zoals een betere slaap, een sterker geheugen en het ontwikkelen van een betere focus, zorgt regelmatig mediteren ook voor meer emotionele veerkracht. Meditatie helpt bij angsten en depressie en het doet ons compassie ontwikkelen tegenover onszelf en tegenover de anderen. In deze podcast leg ik jou uit wat meditatie precies is, waarom het zo moeilijk is en hoe je kunt starten met mediteren.

Tip 5: Duik in de natuur.

We zouden het makkelijk kunnen vergeten in onze maatschappij vol beton en technologie, maar als mens maken we wezenlijk deel uit van de natuur. Dit is dan ook de plek waar we het best kunnen floreren. 

Maak daarom regelmatig een wandeling in het bos, ga zitten op het strand terwijl je de golven observeert en voel hoe dit jouw natuurlijke habitat is, hoe je deel uitmaakt van het universum en met alles bent verbonden. De natuur brengt rust en geeft ons energie.

Ook wanneer je het contact herstelt met je lichaam, maak je connectie met de natuur. Wat zijn we anders dan natuurlijke wezens? Zodra je gaat focussen op het voelen in plaats van dat eeuwige denken, connecteer je met je meest natuurlijke zelf, zoals ik in deze blog uitleg.

Ik hoop dat deze extra tips jou nog meer inspiratie geven en jou tot concrete actie kunnen aanzetten op je persoonlijke weg naar een gelukkiger leven. 

Besef dat niets vanzelf gaat. Net zoals je je spieren moet trainen om goed te worden in sport, moet je je geest trainen om positiever naar het leven te kijken. 

Oefen dus elke dag, wees je bewust van de gedachten die in je hoofd opkomen en van hun waarde voor jouw welzijn. Weet dat je deze gedachten kunt ombuigen met de kracht van neuroplasticiteit, zoals ik in deze blog uitleg.

Vind je het toch moeilijk om positief in het leven te staan en heb je wat begeleiding nodig? 

Contacteer me dan voor een afspraak. Ik kijk samen met jou wat je persoonlijke noden zijn, tegen welke obstakels je op botst en hoe we daar een antwoord op kunnen bieden.

BLOG CATEGORIEËN

RECENTE BLOGS

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Toolbox voor een zenuwstelsel in balans

Voel je je voortdurend overweldigd? Heb je last van stress, misschien ook wel van angsten?

 

En ervaar je daardoor ook fysieke klachten?

 

In mijn 15 pagina's tellende e-book geef ik jou een complete toolbox met een waaier aan oefeningen die jou in minder dan 30 minuten elke dag opnieuw toestaan om je zenuwstelsel in balans te brengen en eindelijk weer rust te gaan ervaren in lichaam en geest.

Heel leuk dat je mijn e-book wilt ontvangen. Je krijgt het zo meteen in een mail. Check zeker ook je spam.

Pin It on Pinterest