Wat is beter: een geleide meditatie of zelfstandig mediteren?

geleide meditatie

Meditatie lijkt de laatste jaren overal. Je hoort erover op de radio, ziet er reportages over op tv en leest er artikelen over in de krant. Influencers, acteurs en zangers doen er een schepje bovenop. Ze vertellen dat ze het elke dag doen en dat het hun een heel pak voordelen brengt. Misschien heb ook jij al hun voorbeeld willen volgen. Want ook jij wil ongetwijfeld rust in je hoofd, minder gepieker en een betere slaap. Maar de kans bestaat dat je al snel tot het besef kwam dat het allemaal wat verwarrend is. Niet alleen omdat het zo moeilijk kan zijn. Maar ook omdat de term meditatie soms nogal veel verschillende technieken lijkt te dekken. Niet alleen is er de indeling naargelang het punt van focus en heb je dus een onderverdeling in ademmeditatie, mantrameditatie, body scan en nog vele andere soorten. Ook is er een opdeling tussen geleide meditatie of zelfstandig mediteren. De een doet het met zijn smartphone en een koptelefoon; de ander zit puur naturel op een kussen.

Maar wat is nu het beste?

Ga je beter zitten met een app en een koptelefoon terwijl je een stem volgt?

Of doe je het bij voorkeur zoals de mens het al duizenden jaren lang doet? Helemaal in je eentje in complete stilte?

Jouw eerste vraag: Waar sta jij op dit moment?

De eerste vraag die je jezelf moet stellen is deze:

Waar sta jij nu in je meditatiepraktijk?

Ben je iemand die al jaren elke dag op een kussen gaat zitten, de ogen sluit en dan focust op je adem of op een mantra? Of ben je helemaal nieuw in de materie en heb je zelfs nog altijd niet echt een idee van wat meditatie nu precies is?

Als dat laatste het geval is, weet dan vooral dit:

Ook al laat je je begeleiden door een app, enige begeleiding om te starten is echt wel noodzakelijk. Er worden namelijk veel misverstanden verspreid over meditatie. Welke misverstanden dat zijn, dat kun je lezen in 10 misverstanden over meditatie die ook mij ooit deden opgeven.

Tegelijk zul je met een aantal uitdagingen geconfronteerd worden.

En door die uitdagingen is de kans groot is dat je er na een paar dagen al weer mee ophoudt. Zo gaat het namelijk heel vaak. Mensen vliegen erin met de beste intenties, botsen op enkele obstakels die eigen zijn aan “de mens”, en geven op omdat ze denken dat ze het niet kunnen, dat het niets voor hen is, dat ze blijkbaar anders in elkaar zitten dan bijvoorbeeld hun broer, die wel elke dag een half uur in opperste concentratie kan blijven zitten.

En dat is jammer natuurlijk. Opgeven hoeft echt niet. Je moet alleen weten dat deze uitdagingen normaal zijn en leren hoe je er moet mee omgaan.

Begeleiding van een meditatiecoach is dus de sleutel tot succes. Maar zelfs dan is het aanvankelijk niet makkelijk. En in dat geval kan een geleide meditatie erg handig zijn om mee te starten.

Wat betekent geleide meditatie nu precies?

Een geleide meditatie is elke meditatie waarbij een stem jou begeleidt. Iemand die in dezelfde ruimte is als jij of iemand die jij hoort via een app op je smartphone of op je laptop, gaat jou doorheen de meditatie loodsen door instructies te geven. Het enige dat jij op dat moment hoeft te doen, is luisteren en volgen.

Zelfs dan is het niet altijd makkelijk om de focus te behouden. Na enkele seconden al vraag je je af wat je vandaag zult gaan koken en herinner je je de verjaardag van je beste vriendin die je niet mag vergeten te feliciteren. Maar telkens jouw aandacht afdwaalt, is er wel de stem die jou terugbrengt, opnieuw en opnieuw. Daardoor is de kans klein dat je de helft van de tijd of meer aan andere dingen gaat denken. Er is altijd dat besef: O, de stem. Ik ben aan het mediteren. En dan pik je weer in.

En wat is zelfstandig mediteren dan?

Zelfstandig mediteren betekent dat je het helemaal alleen doet, zonder een stem die jou begeleidt. Je gaat zitten op een meditatiekussen of op een stoel in de juiste houding en je focust op één punt. Heel vaak is dat op de adem. Gedurende een tijd die je bij voorkeur vooraf hebt bepaald, doe je niets anders dan dat. En telkens je merkt dat jouw gedachten naar iets anders gaan, breng je je aandacht terug naar de adem.

Deze vorm van mediteren is een pak moeilijker. Het vergt meer discipline en meer ervaring. Voor de meeste mensen is één minuut focus op de adem bijvoorbeeld al onhaalbaar bij de start. Maar door veel te oefenen lukt het steeds beter, al zal de focus nooit compleet zijn en zijn er dagen waarop het moeilijker zal gaan dan op andere dagen.

Het grote voordeel van zelfstandig mediteren is dat de positieve effecten groter zullen zijn dan bij een geleide meditatie. Je traint je geest namelijk intensiever in het behouden van de focus want je moet zelf de discipline ontwikkelen om deze focus te bewaren en terug te vinden wanneer je afdwaalt.

Door zelfstandig te mediteren zul je ook je neuroplasticiteit veel meer bevorderen. Neuroplasticiteit is het vermogen om je hersenen te herkneden zodat je anders gaat denken en reageren. In deze blog over de kracht van neuroplasticiteit leg ik het jou allemaal uit.

En wat is dan finaal de beste keuze?

Een beste keuze is er niet echt. Die hangt vooral af van wat jij wilt bereiken en hoe ver je dus al staat, zoals ik hierboven schreef.

Ben je volledig nieuw in meditatie? Begin dan met geleide meditaties. Je vindt er heel veel (goede en minder goede) op de gratis app Insighttimer. Ook mijn eigen geleide meditaties vind je daar. Zoals je ideale toekomst visualiseren.

Probeer zelfs als beginner tussendoor ook enkele minuten zelfstandig te mediteren, voor een kortere tijd, en bouw wat op.

Eens je meer gevorderd bent, kun je eventueel beslissen om volledig zelfstandig te gaan mediteren.

Maar volg dus eerst enkele sessies bij een meditatiecoach, zodat je weet wat je kunt verwachten en wat niet, en hoe je best omgaat met de uitdagingen waar je mee te maken zult krijgen.

En daar kun je zeker voor terecht bij mij.

Boek gerust een eerste sessie via Flow with Life of schrijf je in voor het online programma Zen en ik help jou helemaal op weg.

Volg me ook hier op Instagram. Zo krijg je nog veel meer tips om rust te creëren in je hoofd en in je lijf.

BLOG CATEGORIEËN

RECENTE BLOGS

0 reacties

Trackbacks/Pingbacks

  1. Je authenticiteit terugwinnen doe je zo - Flow with Life - […] meditatie en ademhalingsoefeningen alleen zijn niet genoeg als je erg ver bent gaan staan van wie je echt […]

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Toolbox voor een zenuwstelsel in balans

Voel je je voortdurend overweldigd? Heb je last van stress, misschien ook wel van angsten?

 

En ervaar je daardoor ook fysieke klachten?

 

In mijn 15 pagina's tellende e-book geef ik jou een complete toolbox met een waaier aan oefeningen die jou in minder dan 30 minuten elke dag opnieuw toestaan om je zenuwstelsel in balans te brengen en eindelijk weer rust te gaan ervaren in lichaam en geest.

Heel leuk dat je mijn e-book wilt ontvangen. Je krijgt het zo meteen in een mail. Check zeker ook je spam.

Pin It on Pinterest