Hoe verwerk je boosheid op de juiste manier?

boosheid

Veel kans dat je het als kind ook hebt meegemaakt: Je werd boos, liet dat duidelijk blijken door te roepen, te huilen, te stampvoeten of met iets te gooien en werd daarvoor gestraft. Je werd afgezonderd tot je boosheid over was. Dit scenario herhaalde zich meerdere keren. En op die manier sloop een boodschap jouw kleine hoofdje binnen: Mijn boosheid is ongewenst. Ze is slecht. Heel jammer natuurlijk, want boosheid is een erg belangrijke emotie en moet vooral worden verwerkt. Maar hoe doe je dat nu precies? Hoe verwerk je boosheid op de juiste manier? En waarom is dat zo belangrijk?

Waarom is het zo belangrijk dat we onze boosheid verwerken?

Emoties hebben een functie. Ze vertellen ons iets. Ze zijn het gevolg van dingen die ons zijn overkomen, van gedachten die we hadden en die een proces in gang hebben gezet in ons lichaam. Emoties vertalen zich in sensaties zoals verkrampingen, kriebels, druk en op nog andere manieren. Denk maar aan de vlinders in je buik, de krop in je keel, de dichtgesnoerde maag en de steen van verdriet die op je hart drukt.

Zodra een emotie opgewekt wordt, worden stofjes geproduceerd die 90 seconden lang door je lichaam stromen. Zij zorgen voor deze symptomen. Het is in die 90 seconden dat we de keuze kunnen maken er dit of dat antwoord op te geven.

We kunnen

  • ons laten meeslepen door de emotie, ons erdoor laten overspoelen
  • de emotie onderdrukken
  • met de emotie aan de slag gaan en ze verwerken

Alleen bij de derde optie beschermen we onze gezondheid tegen de destructieve gevolgen die de boosheid anders kan hebben.

En hier wringt nu net het schoentje. De meeste mensen hebben geen idee hoe ze hun emoties op een juiste manier moeten verwerken. Het is niet iets dat we op school hebben geleerd. En meestal weten ook onze ouders niet hoe het moet zodat we het ook niet mee krijgen in onze opvoeding.

De meeste mensen laten zich dus ofwel overspoelen of ze gaan de boosheid onderdrukken.

En bij beide opties zijn er dus reële risico’s voor onze gezondheid.

Wat zijn de precieze effecten van onverwerkte boosheid op onze gezondheid?

Twee opties zijn dus niet gezond:

  • jezelf verliezen in de boosheid, beginnen te schreeuwen, met dingen gooien, iemand verwijten naar het hoofd slingeren waar je gegarandeerd spijt van krijgt achteraf, …
  • de boosheid meteen omzetten in verdriet en ze niet willen voelen

Wanneer je een woedeaanval krijgt, zet je je hele hart- en vaatstelsel zwaar onder druk. Je bloeddruk stijgt, je hartslag versnelt en wordt chaotisch, je begint te hyperventileren en je hele lichaam ervaart grote stress. Het duurt 3 uur voor jouw hart volledig hersteld is van een woedeaanval. Dat dit bij herhaling kan leiden tot hartproblemen is een logisch gevolg.

Wanneer je de boosheid die in je opkomt (of die zou moeten in je opkomen) niet wilt voelen en jij meteen in verdriet vervalt, dan staat jouw immuunsysteem onder zware druk. Boosheid is een sterke en verantwoorde emotie die zijn plaats moet krijgen. Als dat niet het geval is, zul je dus een verminderde weerstand gaan ontwikkelen en een hogere ontstekingsgraad krijgen in je lichaam. Zo kunnen ziekten makkelijker een kans krijgen.

In feite zijn beide soorten reacties vanuit dezelfde achterliggende gedachte ontstaan:

Mijn boosheid mag er niet zijn.

Ook wie woedend wordt, doet dat onbewust vanuit een angst om zijn boosheid te voelen.

Werk aan de winkel dus. Je zult moeten leren om je boosheid op een juiste manier te verwerken.

En hoe doe je dat dan precies? Hoe verwerk je boosheid op de juiste manier?

De mindfulness biedt een techniek aan die bij elk soort emotie helpt om ze op de juiste manier te verwerken. Dus ook bij angst en verdriet bijvoorbeeld. In deze blog vertel ik jou trouwens wat mindfulness precies is en wat het kan betekenen in je leven.

De techniek heet RAIN en bestaat uit 4 stappen en hij heeft alles te maken met aanvaarding en lichaamsbewustzijn.

Hoe je ze precies uitvoert, dat vertel ik in deze video, die deel uitmaakt van mijn online programma ZEN, een programma dat jou in 10 weken leert hoe je van een leven in stress en angst naar een hoofd en lichaam in rust gaat:

RAIN, een mindfulnesstechniek om te kunnen omgaan met moeilijke emoties

Kijk hier voor meer info over ZEN.

Wil je nog veel meer technieken leren die jou toelaten tot rust te komen?

Download dan hier mijn gratis e-book van 17 pagina’s vol technieken voor meer rust in je hoofd.

BLOG CATEGORIEËN

RECENTE BLOGS

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

10 effectieve technieken voor meer rust in je hoofd

Voel je je voortdurend overweldigd? Heb je last van stress, misschien ook wel van angsten? En ervaar je daardoor ook fysieke klachten?

 

Download dan mijn e-book. In 17 pagina's geef ik jou een waaier aan oefeningen om eindelijk weer rust te gaan ervaren in lichaam en geest.

Heel leuk dat je mijn e-book wilt ontvangen. Je krijgt het zo meteen in een mail. Check zeker ook je spam.

Pin It on Pinterest