Hoe kom je uit dat drukke hoofd dat jou gek maakt?

dat drukke hoofd

Wat ik over jou weet zonder jou te kennen

Ik weet iets over jou zonder jou te kennen: Je zit de hele dag in je hoofd en je blijft maar zitten met die ene vraag: Hoe kom je uit dat drukke hoofd? Het antwoord komt echter niet zomaar. En je wordt er gek van.

Of behoor jij dan toch tot die 1%? De zeldzame soort mensen die de hele dag in evenwicht zijn en altijd zen kunnen blijven, wat er ook gebeurt? En voel je je dus totaal niet aangesproken door dit probleem? Lees in dat geval vooral niet verder. Want wat ik hierna ga vertellen, geldt dan zeker niet voor jou.

De kans dat je tot die mini-groep behoort, is echter dus klein. Want 99% van alle mannen en vrouwen in onze maatschappij deelt eenzelfde probleem: ze worden gek van dat hoofd dat nooit stil staat, van al die gedachten die de hele dag door hun geest razen. Het liefst zouden ze een pauzeknopje kunnen indrukken en ervaren wat rust is.

Waarschijnlijk heb ook jij daar dus last van.

En weet je wat nog het ergste is? Het allergrootste deel van al die gedachten die jou zoveel onrust bezorgen zijn dan ook nog eens totaal zinloos. Ze brengen jou geen stap vooruit. Ze gaan namelijk over het verleden, waar je blijft over piekeren en dat je eindeloos herkauwt, ook al zal er niets meer veranderen aan wat gebeurd is, of ze gaan over de toekomst, die sowieso ongekend is en die ook zonder al die piekergedachten zal zijn wat ze zal zijn, zoals ik hier al uitlegde.

Is de oplossing dan stoppen met denken?

Moet je dan maar beter niet meer denken? Streven naar een leeg hoofd?

Dat ook weer niet. Het is niet alleen onwenselijk. Zonder gedachten zijn is ook een onmogelijk doel. Onze geest staat van nature nooit stil. En soms is denken natuurlijk ook noodzakelijk. Om een oplossing te zoeken voor een probleem bijvoorbeeld. Om kennis te verwerken. Om je werk te kunnen doen, je vakantie te plannen, eten te maken. En om nog een boel andere redenen.

Maar dat zijn niet het soort gedachten waar je zo gek van wordt. Het zijn vooral die zinloze gedachten die dat doen. Het malen, je zorgen maken om iets dat nog moet komen en dat uiteindelijk misschien nooit komt. En niet te vergeten: de saboterende uitspraken die je doet over jezelf en die ervoor zorgen dat je je alleen maar slechter gaat voelen.

Gedachten dus zoals:

‘Stommerik die ik ben. Nooit doe ik iets zoals het hoort.’

‘Waarom heb ik me weer laten doen en heb ik niet van me afgebeten?’

‘Wat als mijn project volledig faalt en ik voor aap sta?’

‘Ik was beter nooit geboren.’

‘Niemand vindt me leuk. Was ik maar zoals X.’

Stoppen met denken is iets dat dus nooit zal lukken. Onze geest is nu eenmaal gemaakt om te denken. En zelfs tijdens een meditatie blijven de gedachten binnenstromen, ongewild. Ook daarover bestaan namelijk veel misverstanden.

De oplossing ligt hier

Maar wat we wel kunnen doen, is ons bewust worden van onze gedachten en van wat die met ons doen. De molen stoppen nog voor die op gang komt. Niet ingaan op gedachten die schadelijk voor ons zijn. Het piekeren een halt toeroepen. En beseffen dat we maar beter niet in het verleden blijven hangen of angst hebben voor de toekomst. Mindful zijn dus.

Want er is maar één zekerheid, en dat is dit moment. Dit moment is alles wat we hebben. En in het nu is er meestal weinig reden om ongelukkig te zijn. Zolang we maar niet afdwalen met onze gedachten dus, naar andere momenten.

We moeten dat hoofd geen vrij spel meer geven, dat is duidelijk. En vooral moeten we weer gaan voelen. In ons lichaam gaan en niet in ons hoofd. Voelen welke boodschappen ons lichaam ons meegeeft. Anders missen we heel wat.

En hoe je dat allemaal precies kunt inoefenen, dat mindful leven, dat vertel ik jou allemaal in mijn laatste podcast.

Mindful zijn is een noodzakelijke stap, maar er is meer.

Misschien ben je na het luisteren van de podcast overtuigd dat je echt aan dat mindful leven moet gaan werken.

Maar er is meer. Je ademhaling is bijvoorbeeld een absolute superpower om rust te creëren in je hoofd en in je lichaam. En hoe kun je met dat mediteren aan de slag gaan? Hoe leer je houden van jezelf? Al deze dingen komen aan bod in mijn online programma ‘Zen‘.

Als jij dus graag nog nog veel meer wilt weten over mindfulness en ook aan je ademhaling wilt gaan werken en aan je volledige mindset, als jij niet alleen rust wilt creëren in je hoofd en in je lichaam, maar ook wilt leren hoe je het verleden loslaat, hoe je zelfliefde en zelfvertrouwen ontwikkelt, compassie hebt voor jezelf en voor anderen, hoe je omgaat met pijn, stress, angst en spanningen, schrijf je dan nu in. Voor meer info, kijk zeker even hier:

Zen

BLOG CATEGORIEËN

RECENTE BLOGS

0 reacties

Trackbacks/Pingbacks

  1. Bij een burn-out geeft je lichaam het op. - […] eindelijk luisteren naar wat het ons te vertellen heeft en dat we het nu ook eens gaan respecteren, dat…

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Toolbox voor een zenuwstelsel in balans

Voel je je voortdurend overweldigd? Heb je last van stress, misschien ook wel van angsten?

 

En ervaar je daardoor ook fysieke klachten?

 

In mijn 15 pagina's tellende e-book geef ik jou een complete toolbox met een waaier aan oefeningen die jou in minder dan 30 minuten elke dag opnieuw toestaan om je zenuwstelsel in balans te brengen en eindelijk weer rust te gaan ervaren in lichaam en geest.

Heel leuk dat je mijn e-book wilt ontvangen. Je krijgt het zo meteen in een mail. Check zeker ook je spam.

Pin It on Pinterest