Met deze 5 ingrepen kun je je batterij opladen tijdens het weekend

Ooit leefde ik elk moment op reservebrandstof. Mijn batterij was plat, mijn lichaam gaf op duizend manieren aan dat het niet meer lukte, maar ik duwde gewoon wat harder op het gaspedaal en ging door. Ook tijdens het weekend bleef ik werken. Ik zette mezelf ook op zondag onder druk en negeerde straal de signalen van mijn lijf, haar schreeuw om rust.

Als niets me tot stilstand had gebracht, dan was ik voor altijd op die manier doorgegaan. Maar het universum greep vorig jaar in. Het legde me lam, deze keer niet door een burn-out, maar door een levensbedreigende ziekte. De sneltrein werd bruusk tot stilstand gebracht en alle besef drong in één keer door:

Ik had mijn grenzen overschreden. Niet een klein beetje, maar ongelooflijk veel.

Je batterij op tijd opladen is een vorm van respect voor jezelf, het is een manier om de balans te bewaren in lichaam en geest en op die manier gezond te kunnen blijven.

Mijn hoop is dat ook jij ergens het belang van bijtanken beseft, al is het misschien nog een zaadje dat moet kiemen. Misschien weet je heel goed dat je zelf ook over je grenzen gaat. Troost je dan: zodra de intentie er is, is de eerste stap al gezet.

Maar hoe doe je dat nu, je batterij opladen?

En waar vind je er de tijd voor, in al die dagelijkse drukte?

Eigenlijk moet ontstressen een dagelijkse bekommernis zijn. Het is iets waar elke dag wat tijd voor vrijgemaakt moet worden en dat deel zou moeten uitmaken van je routine. De ochtend is daarvoor ideaal.

Maar laat ons nu even gewoon beginnen bij het weekend, met enkele ingrepen die ervoor kunnen zorgen dat minstens die twee dagen al een rustpauze gaan worden, een eilandje in de zee van werk waarop je het gaspedaal los kunt laten en voor ontspanning kunt gaan. In deze podcast leg ik trouwens uit waarom je soms ook op een luie zondag niet meer tot rust kunt komen.

Ingreep 1: Spendeer voldoende tijd met de mensen waarvan je houdt

Misschien vind je dat jouw harde werk een hoger doel dient, dat je je kinderen op die manier een mooiere toekomst kunt geven. Meer geld, meer mogelijkheden. Zoiets.

Maar het beste kapitaal dat je je kinderen kunt meegeven in het leven, is de liefde en aandacht die je hen schenkt, het gevoel dat ze veilig zijn in jouw nabijheid en er helemaal zichzelf mogen zijn. Op die manier zullen ze als volwassenen mentaal sterker in het leven staan. Trek dus zeker in het weekend voldoende tijd uit om met hen te spelen, te praten, zelfs even te filosoferen. Zo kunnen ze in alle openheid de vragen stellen die anders blijven hangen in hun hoofd, hun eigen stellingen formuleren, en gaan ze ook even nadenken over waar ze naartoe willen in het leven.

Heb je een relatie? Plan tijdens het weekend dan zeker ook momentjes in om even helemaal samen te zijn, zonder afleidingen, met je hele bewustzijn.

En vergeet ook je vrienden niet. Waardevolle sociale relaties brengen rust, ze geven jou het gevoel dat je tot een tribe behoort en zorgen er op die manier voor dat je langer gezond blijft.

Ingreep 2: Beweeg. En doe dat vooral in de natuur

Dat bewegen belangrijk voor je is, dat hoef ik jou niet meer te vertellen. Je zou de laatste decennia wel onder een steen moeten doorgebracht hebben om dat niet keer op keer te hebben gehoord.

Maar doe je het ook? Reserveer je voldoende tijd om je lichaam in beweging te krijgen?

En, vooral: hoe en waar beweeg je dan? Beul je je lijf af in een zweterige en lawaaierige fitnessstudio of ga je eens de geur van varens opsnuiven in het bos?

Fitnessen is goed voor je hart en voor je spieren. Maar het is niet genoeg. Je bent namelijk deel van de natuur. Jouw habitat is daar waar de vogels zijn, de insecten, de rozen en de kerselaars en allerlei geurige kruiden. Hoe meer afstand je creëert van die natuurlijke leefruimte, hoe meer je vervreemd raakt van jezelf. En dat zorgt op zijn beurt weer voor onrust.

Trek dus zeker ook de natuur in tijdens het weekend. Ga wandelen, fietsen of lopen tussen het groen of op het strand. En geniet van de geuren, het gevoel van de wind in je haar, de geluiden van zingende vogels en het prachtige zicht.

Ingreep 3: Maak tijd om duurzaam te ontspannen

Duurzame ontspanning betekent loskoppelen. Van andere mensen, van je drukke bezigheden en van je gedachten. Het betekent niet dat je in een bad gaat liggen met rozenblaadjes terwijl je je agenda in je hoofd overloopt of dat je in de zetel een hele dag Netflixt. Duurzaam ontspannen doe je ook niet door een avond op café door te brengen met oorverdovende muziek en mensen die in je oren staan te schreeuwen.

Nee.

Als je echt wilt ontspannen, dan moet je even helemaal naar binnen keren, bij jezelf komen, in alle rust.

Dat kun je doen met een half uur yoga of tai chi, met ademhalingsoefeningen of door te mediteren. Pas wanneer je op deze manier naar binnen keert, laat je het gaspedaal echt helemaal los.

Ingreep 4: Deconnecteer

Heb je enig idee hoeveel stress jouw leven binnensluipt door die voortdurende drang om connectie te zoeken met anderen via het internet? Berichten versturen en mails, om de haverklap checken of je zelf geen berichten hebt ontvangen, en scrollen door eindeloze feeds creëert erg veel onrust in je hoofd.

Stel enkele regels op voor jezelf die je in het weekend consequent toepast. Kies bijvoorbeeld een aantal momenten uit om je telefoon te checken en kijk niet meer tussendoor.

Of leg je telefoon en laptop op zondag gewoon helemaal weg. Een dag niet bereikbaar zijn, is tegenwoordig pure luxe..

Ingreep 5: Plan je weekend niet vol

Misschien zijn er heel wat dingen waar je geen tijd voor vindt tijdens de week. En dan verplaats je die maar naar het weekend.

Maar als je weekend daardoor propvol zit, hoe kom je dan nog tot rust?

Zorg daarom voor leegte in je agenda, voor ruimte die je volgens de mood van het moment nog kunt opvullen. En geniet van het gevoel dat niets hoeft en niets moet.

Het zou kunnen dat jij deze ingrepen als een utopie ziet, dat je weekends nog meer stress met zich meebrengen dan je weekdagen, omdat je vast zit in een bepaald stramien.

Kijk dan even naar wat wel mogelijk is, waar je kunt wieden en zo ruimte kunt creëren. Kies wat jou waardevol lijkt, gooi de ballast weg en ga er dan helemaal voor.

En remember: Ook al zet je voorlopig alleen babystapjes, zolang je maar beweegt in de richting van het doel, ben je op de goede weg.

BLOG CATEGORIEËN

RECENTE BLOGS

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Toolbox voor een zenuwstelsel in balans

Voel je je voortdurend overweldigd? Heb je last van stress, misschien ook wel van angsten?

 

En ervaar je daardoor ook fysieke klachten?

 

In mijn 15 pagina's tellende e-book geef ik jou een complete toolbox met een waaier aan oefeningen die jou in minder dan 30 minuten elke dag opnieuw toestaan om je zenuwstelsel in balans te brengen en eindelijk weer rust te gaan ervaren in lichaam en geest.

Heel leuk dat je mijn e-book wilt ontvangen. Je krijgt het zo meteen in een mail. Check zeker ook je spam.

Pin It on Pinterest