Met deze twee pijlers ban je stress echt uit je leven

Stress. Alleen al door het woord uit te spreken, voelen we wat het met ons doet. Stress lijkt overal te zijn, altijd. Het lijkt onvermijdelijk deel uit te maken van ons leven in deze drukke wereld. We benijden dan ook intens die zeldzame medemens die er toch in slaagt op elk moment de kalmte te bewaren. Verwonderd vragen we ons af hoe hij dat toch doet. Weet hij dan waar de af-knop zit?

Nochtans is stress geen uitvinding van onze moderne tijden. Het is eigen aan het menszijn en dat is altijd zo geweest. Ook de oermens kende stress, al had hij die niet omdat hij in de file stond of omdat zijn laptop niet opstartte, maar eerder door de dreiging van wilde dieren of door honger.

In de huidige maatschappij vormt de dosis stress die de meesten onder ons ervaren echter een groot gezondheidsprobleem.

Velen zoeken dan ook eindeloos naar manieren om tot rust te komen. Ze hollen van de ene therapie naar de andere techniek, maar niets lijkt tot een oplossing te leiden.

Misschien heb ook jij je al afgevraagd waar de sleutel tot ontspanning nu precies te vinden is. Hoe kun je eindelijk eens dat jachtige gevoel van je af schudden?

Welnu: de sleutel ligt in twee essentiële pijlers. En de eerste is deze:

Adem alsof je leven ervan afhangt (want dat doet het ook)

Hoe adem jij precies? Heb je je dat in de eerste plaats wel al eens afgevraagd? Hoe diep adem je? Hoe snel?

Ademen doen we allemaal, op elk moment. We doen het al meteen na onze geboorte en houden er pas mee op bij onze dood. Niemand heeft ons ooit moeten leren hoe we moesten ademhalen. Dat ging vanzelf. Maar dat betekent niet dat we het automatisch goed doen. En laat net dat nu een essentiële pijler zijn voor een hoofd in rust.

De meeste Westerse mensen ademen namelijk verkeerd. Ooit deden we het nochtans zoals het moet. Elke baby doet aan buikademhaling. Niets is mooier dan een pasgeborene te observeren in zijn slaap, zijn buikje rustig op en neer te zien gaan. Door verschillende factoren, waaronder een zittend leven en knellende kledij rond het middel, maar vooral door stress, gaan we echter massaal te snel en te oppervlakkig ademen. We hyperventileren eigenlijk de hele dag door. In deze toestand worden onze organen niet langer van de nodige zuurstof voorzien en gaan we ons vecht- of vluchtsysteem voortdurend activeren.

In feite belanden we in een vicieuze cirkel: we ervaren stress, ademen automatisch sneller en oppervlakkiger, ons lichaam stuurt als reactie daarop signalen naar de hersenen dat er gevaar dreigt en we ademen in een nieuwe reactie nog sneller en oppervlakkiger.

Alleen door bewust te ademen, door consequent dagelijks ademhalingsoefeningen te doen, kunnen we deze vicieuze cirkel doorbreken.

Dat onze adem een superpower is, wist de mens al duizenden jaren geleden. Maar slechts recent is de aandacht voor deze tool die we altijd bij ons hebben weer beginnen te leven.

Toch is deze tool alleen nog niet voldoende. Want hoewel een goeie ademhaling de absolute basis is tot rust, is ook een tweede pijler van levensbelang. En dat is deze:

Aanvaard wat is.

Wat doe jij bij een zware tegenslag? Ga je in de weerstand of leg je je gewoon neer bij wat niet meer te veranderen is?

Een kerngedachte in zowel de mindfulness als in de yogafilosofie is dat we de dingen moeten aanvaarden zoals ze zijn als we rust willen creëren in ons hoofd.

Stress is namelijk niets anders dan een reactie op wat ons overkomt.

Maar dat is niet zo vanzelfsprekend.

Van nature willen we als mens namelijk het liefst in elke situatie de controle behouden. Wat ons bevalt willen we naar ons toetrekken. Waar we niet van houden, willen we van ons afstoten.

Bovendien ervaren we voortdurend stress door niet in het nu te leven. We herkauwen het verleden of ontwikkelen angsten voor de toekomst. Ook al kunnen we bijvoorbeeld niets meer veranderen aan die tactloze uitspraak die we tegenover een familielid hebben gedaan, we blijven er toch wekenlang over piekeren. En ook al weten we dat die vreselijke collega ons in de volgende vergadering weer zal willen neerhalen en dat niets hem daarvan zal weerhouden, toch liggen we nachtenlang wakker van de angst.

Aanvaarden dat we bepaalde dingen niet kunnen veranderen, dat het verleden voorbij is en dat de toekomst zal zijn wat ze zal zijn, is een noodzakelijke voorwaarde om de dosis stress in ons leven substantieel naar beneden te halen.

Meer zelfs: in een staat van stress sluiten de deuren zich voor ons, raken we geblokkeerd in de negativiteit en zien we niet meer welke wegen zich voor ons uitstrekken.

In een staat van aanvaarding echter openen de mogelijkheden zich voor ons. We zien oplossingen, alternatieven en opties.

Train jezelf dus in het aanvaarden van wat is. En kijk hoeveel rust deze ingesteldheid brengt, hoe bevrijdend het voelt en hoeveel gelukkiger je wordt.

Heb je geen idee hoe je dat moet aanpakken, hoe je jouw ademhaling als een superpower kunt inzetten en hoe je het eeuwige gepieker in je hoofd een halt kunt toeroepen?

Volg dan mijn training ‘Rust in je hoofd’. Aan de hand van zowel mindfulness, meditatie als ademhalingsoefeningen leer ik jou hoe je die zo gegeerde rust kunt ervaren in je hoofd en hoe je op termijn dan ook een veel evenwichtiger en gelukkiger mens wordt.

Klik hier voor meer info of contacteer me.

BLOG CATEGORIEËN

RECENTE BLOGS

De gremlins

De gremlins

De laatste bloedtransfusie had mijn lijf nog één chemo verder gesleurd. Toen lukte ook de truc met...

Lees meer

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

© Flying Queen