5 manieren om eindejaar tot een mooie periode te maken (ook als je niet van kerst of feesten houdt)

Geen enkele periode roept zoveel tegenstrijdige emoties op als kerst en eindejaar. Zo slaak ik zelf op 2 januari altijd een zucht van verlichting.

Back to normal. Wat doet dat deugd.

Gedaan met Maria Carey op repeat in mijn hoofd, gedaan met mannen in rode pakken die overal echo’s van ho ho achterlaten, en gedaan met dagen waarbij het vasthouden aan routine op een wanhoopsdaad lijkt.

Maar vooral richt ik mijn neus vanaf 2 januari vol geestdrift in de richting van de lente. De kortste dagen zijn voorbij. Nieuw leven komt eraan.

Misschien vind jij dit wat raar, voelt het voor jou totaal anders wanneer je aan de komende weken denkt en roepen de eindejaarsfeesten bij jou alleen maar positieve beelden en emoties in je op. Je denkt aan flakkerende kaarsen en gezelligheid, aan cadeautjes uitpakken, en je krijgt een warm gevoel.

Of misschien is het wel totaal het tegendeel, vind jij dit net een erg droevige tijd. Omdat iemand die je heel graag zag er niet meer bij is, omdat je je eenzaam voelt sinds je ver van je familie bent gaan wonen, of omdat je depressief bent en al dat vrolijke gedoe van anderen jou nog meer op jezelf terug doet plooien, jou ronduit het gevoel geeft er niet bij te horen, wat de eenzaamheid alleen maar versterkt.

Hoe je ook tegen de volgende weken aankijkt, je wilt in elk geval het evenwicht wat kunnen bewaren en er een waardevolle tijd van maken, zoals we dat toch met elke dag zouden moeten doen.

En daarom heb ik enkele mooie tips voor jou:

1.    Je mag je echt wel voelen zoals je je voelt. Voor even toch.

Niets moet. En zeker niet wat jouw emoties aangaat. Niemand kan jou vertellen hoe jij je moet voelen. Ook jij niet aan jezelf. Merk dus gewoon op welke emoties door je heen gaan, maak er contact mee en laat ze even toe er te zijn. Het is helemaal oké om verdriet te ervaren. Merk op wat deze emotie doet in je lichaam, waar ze zich precies laat voelen in de vorm van druk of pijn. Aanvaard ze, sluit er vrede mee, denk vervolgens na wat je kunt doen om je iets beter te voelen en ga dit ook effectief doen. Zo kun je bijvoorbeeld iemand opbellen om even te praten, je kunt dat heerlijke nummer van Balthazar nog eens opleggen of je kunt je verdiepen in de roman die jou gisteren zoveel kriebels bezorgde.

2.    Mister perfect is een fictief maar vooral een saai en onecht personage

Een perfect opgeruimd huis met een perfect gedekte tafel en een perfect uitgekozen outfit zijn niet de elementen die op zich gaan bepalen of je een perfect feest zult beleven. Integendeel. Een onvergetelijk samenzijn heeft net alles te maken met spontaniteit, ongedwongenheid en verbinding.

Als je de kans wilt verhogen op een prachtfeest, laat dan alle perfectionisme los. Je zult je meer ontspannen voelen en meer authentiek, de sfeer zal relaxt zijn en zo wordt het vanzelf een pak leuker voor iedereen.

3.    Ga niet langer het welles-nietes gevecht aan met nonkel Dirk

We hebben allemaal onze meningen, onze waarden en onze prioriteiten in het leven. En dat is helemaal oké.

Misschien lig je al enkele nachten wakker bij de gedachte aan asielzoekers die bij vriestemperaturen moeten overnachten op straat. Wanneer nonkel Dirk dan langs zijn neus weg oppert dat ze maar in Afrika moesten gebleven zijn, kan de verleiding groot worden om je vol passie in een discussie te smijten, om hem zelfs weg te zetten als een harteloos wezen en dat met 25 argumenten onweerlegbaar te staven.

En zo ben je voor je het weet nog maar eens vertrokken voor een robbertje bekvechten dat de sfeer doet bevriezen, dat het gevoel van samenhorigheid tenietdoet en dat jou uitgeput zal achterlaten.

Terwijl de mening van nonkel Dirk ook na jouw passionele betoog geen millimeter in jouw richting is opgeschoven.

4.    Streep in het zand

Jij bepaalt waar je grenzen liggen. Tuiten je oren in die veel te grote drukte, val je na middernacht van je stoel door de vermoeidheid of krijg je last van je maag als je elk uur een schotel naar binnen moet proppen? Zeg dan dat dit een probleem voor je is. En doe waar je je goed bij voelt. Neem even afstand van het feestgedruis, ga iets vroeger naar bed of sla een schotel over. Wie jou graag ziet, respecteert jouw grenzen. “Tot daar en niet verder” is dan ook een regel die jij helemaal naar je eigen persoon mag kneden.

5.    Vergeet je allergrootste schat niet

Niets bepaalt meer de kwaliteit van je leven dan je gezondheid. Gooi daarom niet alle goeie gewoontes overboord in deze ontregelende dagen. Blijf aandacht hebben voor je dagelijkse portie beweging, voor je nood aan slaap. Maak de juiste keuzes in het kerstmenu. Kies voor groenten en fruit. Wees je bewust van je alcoholgebruik. En sla vooral in deze tijd jouw dagelijkse meditatie en ademhalingsoefeningen niet over. Ze zullen jou gecenterd houden, wat in deze periode meer dan ooit van belang is om de balans te bewaren.

Ik hoop dat deze tips jou zullen helpen om 2023 met de handen losjes in je broekzakken binnen te stappen.

En ik wens jou heel veel liefde, warmte en rust.

P.S.: Voel je dat je nog iets meer nodig hebt dan een handvol tips omdat de slinger te ver doorgeslagen is? Omdat je al maanden of jaren last hebt van een hoofd dat chronisch te vol zit?

Start 2023 dan met het mooiste geschenk dat je jezelf kunt geven en volg mijn all-in-one training Rust in je hoofd. Ik leer jou hoe je het stress-aapje kunt temmen in je hoofd.

Contacteer me gerust voor meer uitleg.

BLOG CATEGORIEËN

RECENTE BLOGS

De overgave

De overgave

Er zit een stuiterbal in mijn hoofd. Vlagen van euforie wisselen af met pseudo-hartstilstanden. Ik...

Lees meer

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

© Flying Queen